Aktualizacja ERP Administracja 2024.2

Zmiany w module Finanse i Księgowość

Zmiany w module Handel

Zmiany w module Środki Trwałe

Zmiany w module Zarządzanie Produkcją

Zmiany w module Repozytorium Dokumentów

W grupie Rodzaj: Prawa w kartotece Kontrahenci dodano nowe prawo Dodawanie rachunku bankowego kontrahenta sterujące możliwością modyfikacji rachunków bankowych kontrahentów.

W grupie Rodzaj: Prawa w kartotece Pracownicy i Osoby dodano nowe prawo Dodawanie rachunku bankowego pracownika sterujące możliwością modyfikacji rachunków bankowych pracowników.

W nowej grupie Rodzaj: Urzędy dodano nowe prawo Dodawanie rachunku bankowego urzędu sterujące możliwością modyfikacji rachunków bankowych urzędów.

W nowej grupie Rodzaj: Zaawansowania obsługa rachunków bankowych dodano nowe prawa:

  • Dostęp do ZIWB sterujące dostępem do funkcjonalności zaawansowanego importu wyciągów bankowych.
  • Prawo do Ustawień i Formuł sterujące dostępem do definiowania i konfiguracji zaawansowanego importu wyciągów bankowych.

Prawa modułu Handel

W grupie Rodzaj: Prawa w zakresie dokumentów KSeF dodano nowe prawo: Przeglądanie historii wysyłania dokumentów do KSeF sterujące dostępem użytkownika do okna prezentującego zarejestrowane zdarzenia związane z wysyłką dokumentów do Symfonia KSeF i Krajowego Systemu e-Faktur.

Handel – Historia wysyłki dokumentów do KSeF >>

Praca z serwerem konfiguracji globalnej w trybie „na serwerze” wykorzystywana jest do przechowywania i udostępniania listy firm z jednego komputera dla innych stanowisk roboczych. Bez poprawnej konfiguracji, po aktualizacji, lista firm na innych stanowiskach może nie być widoczna.

Instalacja wielostanowiskowa >>

Przed konwersją firmy do kolejnej wersji zalecane jest utworzenie kopii bezpieczeństwa.

Konwersję firmy można wykonać od wersji 2023.2.

Okno Historia wysyłania dokumentów do KSeF prezentuje informacje o zarejestrowanych zdarzeniach związanych z wysyłką poszczególnych dokumentów do Symfonia KSeF oraz Krajowego Systemu e-Faktur.

Okno historii wysyłki można wywołać:

  • z kartoteki Sprzedaż z menu pod przyciskiem KSeF > Historia wysyłania dokumentów do KSeF.
  • z okna dokumentu z menu pod przyciskiem Informacje > Historia wysyłania dokumentów do KSeF.

Dostęp użytkowników do historii sterowany jest prawem Przeglądanie historii wysyłania dokumentów do KSeF z grupy Rodzaj: Prawa w zakresie dokumentów KSeF.

Predefiniowany filtr Zatwierdzone z historią błędów prezentuje dokumenty, których wysyłka się powiodła (np. po skorygowaniu wykrytych wcześniej błędów).

Z lewej strony okna znajdują się panel Filtry umożliwiający tworzenie i zapisywanie reguł filtrów dla prezentowanych na liście danych. Wybierz filtr aby go zastosować.

Aby zaznaczyć wszystkie widoczne elementy kartoteki można kliknąć w nagłówek pierwszej kolumny btn_select_all_01 lub użyć skrótu Ctrl+A. W menu kontekstowym dostępne są również polecenia Zaznacz wszystkie oraz Odwróć selekcję.

Klienci pracujący na wielu stanowiskach mogą pobrać i zainstalować komponent Symfonia Services umożliwiający synchronizację ustawień administracyjnych na podłączonych do niego stanowiskach. Zamiennie używana jest także nazwa Serwer Konfiguracji Globalnej.

Symfonia Services zapewnia:

  • wspólne parametry połączeniowe baz danych,
  • synchronizację czasu,
  • logowanie błędów, ostrzeżeń i informacji dla użytkownika do plików .log,
  • pracę z MS DTC (jeśli usługa zostanie włączona),
  • synchronizację ustawień polityki haseł.

Instalację Symfonia ERP do pracy wielostanowiskowej obrazuje poniższy schemat.

Na komputerze pełniącym rolę serwera zainstaluj silnik bazy danych MS SQL.

Aby zainstalować Microsoft SQL 2016 Server Express z pominięciem instalacji Symfonia ERP:

  1. W aplikacji startowej pakietu instalacyjnego wybierz Pobierz Microsoft SQL Server Express. Serwer SQL wymaga systemu 64 bitowego.

    Instalator SQL przygotowany dla programów Symfonia, instaluje SQL Server Express w wersji 2016.

    Ta wersja SQL nie wspiera instalacji na Windows 11.

  2. Następnie uruchom pobrany instalator.
  3. Potwierdź licencję programu aby kontynuować.
  4. Konto administratora serwera SQL tworzone jest z poświadczeniami użytkownika Windows wykonującego instalację. Dodatkowo na serwerze instalator dodaje użytkownika saSage przeznaczonego do obsługi kopii bezpieczeństwa. W oknie instalatora Konfiguracja konta administratora SQL wybierz:
    • Domyślna konfiguracja – dla użytkownika saSage utworzone zostanie domyślne hasło. Tworzenie i odtwarzanie kopii bezpieczeństwa nie będzie wymagało podania nazwy użytkownika i hasła.
    • Własne hasło dla użytkownika – wprowadź własne hasło dla użytkownika saSage. Tworzenie i odtwarzanie kopii bezpieczeństwa będzie wymagało podania nazwy użytkownika i hasła.
  5. Przejście Dalej rozpocznie instalację serwera SQL.

Instalacja domyślna konfiguruje serwer SQL oraz Firewall Windows.  Serwer dostępny będzie pod nazwą: nazwa_komputera\sagepl.

Symfonia.Services należy zainstalować na komputerze pełniącym rolę serwera.

  1. W aplikacji startowej pakietu instalacyjnego wybierz Symfonia ERP, a następnie Instaluj Serwer Konfiguracji Globalnej.


  2. W oknach kreatora instalacji:
    • Zatwierdź warunki umowy licencyjnej.
    • Podaj katalog instalacji.
    • W oknie Konfiguracja globalna podaj port (domyślnie 32343), na którym prowadzona będzie komunikacja ze stanowiskami roboczymi.

Instalator dodaje do zapory (firewalla) wyjątki:

  • „RPC” dla portu TCP 135,
  • „Sage_SymfoniaSrv_A_B” dla portu podanego przy instalacji.

Zainstaluj Symfonia ERP na każdym stanowisku roboczym. W trakcie instalacji na oknie kreatora Konfiguracja globalna wprowadź adres serwera, na którym zainstalowano usługę Symfonia.Services oraz port, na którym została ona uruchomiona (domyślnie 32342).

Na stanowiskach roboczych nie instalujemy serwera SQL. Na oknie podsumowania instalacji kliknij Zakończ bez zaznaczania Zainstaluj serwer SQL.

Konfiguracja i instalacja Symfonia Cloud Agent

Do instalacji usługi potrzebny jest dostęp do internetu. Po instalacji usługa będzie aktualizowana automatycznie.

W instalatorze Symfonia ERP znajduje się krok Konfiguracja szyny danych umożliwiający włączenie instalacji i konfigurację usługi Symfonia Cloud Agent. Usługa ta jest wykorzystywana do asynchronicznej komunikacji z usługami chmurowymi Symfonii.

Usługę wystarczy zainstalować i skonfigurować na jednym stanowisku (serwerze z którym będą łączyły się poszczególne stanowiska robocze). Domyślne usługa skonfigurowana jest do pracy jednostanowiskowej.

Aby skonfigurować usługę do pracy wielostanowiskowej:

  1. W instalatorze Symfonia ERP w kroku Konfiguracja agenta szyny danych zaznacz pole Ustaw konfigurację agenta.
  2. W polu Adres podaj adres lub numer IP serwera, na którym usługa będzie uruchomiona.
  3. W polu Port podaj numer portu, na którym usługa będzie uruchomiona.

    Obecnie nie działa parametr Secure protocol włączający komunikację z protokołem SSL. Agent nie będzie działał, gdy parametr zostanie zaznaczony.
  4. W przypadku instalacji:
    • na serwerze (maszynie na której chcesz aby ta usługa była uruchomiona) zaznacz pole Instaluj serwis.
    • na stanowiskach roboczych nie zaznaczaj pola Instaluj serwis.
  5. Dokończ instalację.